Ugrás a fő tartalomra

Interjú:Lakatos Levente gondolatai az illegális könyv letöltésekről

Sziasztok! Ma egy interjút olvashattok Lakatos Leventével aki az illegális könyv letöltésekről fog beszélni. Levente könyveit IDE kattintva tudjátok megvenni.

Mi a véleményed az illegális könyv letöltésről?

Azt hiszem, hogy a legtöbb illegális könyvletöltő azt sem tudja, hogy amit csinál, az nincsen rendjén. Sokan legalábbis meglepődnek, ha rájönnek: attól, hogy egy könyv digitális formában is megjelenik, még nem ingyenes. Hogy is lehetne az? Egy könyv legalább egy író munkája, ő azzal dolgozott. A kiadói háttérről már nem is beszélve. A világon senki nem dolgozik ingyen, hiszen a pénzből veszünk ennivalót és senki nem tűri, ha ellopják a munkáját. Az írók az esetek nagy részében eladás után kapják a jogdíjukat, tehát minden egyes illegálisan olvasott könyv koporsószegként értelmezhető. Ha szereted az írót, de illegálisan olvasod, például azt kockáztatod, hogy a kiadó a csökkenő eladások miatt nem fogja a következő könyvét megjelentetni. Illetve könnyen megeshet, hogy a kedvelt szerző befejezi az írói tevékenységét, mert mondjuk plusz munkát kell vállalnia és nem marad ideje az alkotásra – csak azért, mert tömegesen olvasták illegálisan. Lássunk egy kicsit tovább annál, hogy megnyomjuk a letöltés gombot…
Természetesen vannak kivételek, amikor a szerző vagy a kiadó reklámcélból abszolút ingyenessé teszi egy-egy könyv beszerzését, de azok is általában a saját holnapról vagy hivatalos e-könyv áruházakból szerezhetőek be. Az én weboldalamon is vannak ingyenesen olvasható tartalmak, sőt volt olyan időszak, amikor a Bomlás című regényemet néhány száz forintért lehetett e-könyvben megvásárolni.
A kérdéshez visszatérve a nagyobb gond azokkal van és a törvény is azokkal szemben lép fel, akik felületet biztosítanak a kalóz könyv feltöltésekhez, valamint azokkal, akik feltöltenek tartalmakat. Logikus: a letöltés csak akkor valósulhat meg, ha valaki feltölti előtte a tartalmat.

2. Nemrég töröltettél egy PDF-el foglalkozó Facebook csoportot. Hogyan láttad meg a csoportot, esetleg valaki szólt erről?

Több hasonló csoporthoz csatlakoztam azért, hogy figyeljem a tartalmaimat és töröltessem azokat. Az említett PDF csoportban is ez történt, a zárt csoport tagja voltam, majd egy igazán baráti hangulatú posztban nyilvánosan megkértem az admint, hogy tüntessék el a frissen feltöltött könyveimet. Őszinte leszek, én nem vagyok egy kimondott igazság harcos, a fent említett bejegyzésemben is leírtam, hogy felőlem töltögethetnek kedvükre – azt gondolom, hogy minden írónak és kiadónak saját magát kell megvédenie –, de én ehhez a saját írásaimmal nem járulok hozzá. Tehát sem a kiadóm, sem pedig én nem adtam felhatalmazást arra, hogy a regényeimet bárki a csoportba felöltse, innentől fogja ez szerzői jogsértés, egyszerű meglopás. Természetesen kommentben a támogatók mellett jöttek a szokásos fanyalgók, egy idő után le is zártam a hozzászólási lehetőségeket, mert az összes kifogást, indokot és a vagdalkozást ismerem. Én ebben a kérdésben meggyőzhetetlen vagyok – azt hiszem, hogy azon kevés szerzők közé tartozom, akik abszolút belevonják az írói karrierjükbe az online világot: külön e-könyv sorozatot indítottam, ingyenes előzménynovellákat teszek közzé, stb…
Az egész ügy este robbant ki, az adminok nem reagáltak, majd amikor másnap reggel ránéztem a csoportra, azzal kellett szembesülnöm, hogy kipöcköltek onnan és letiltottak. Ezt ugyebár csak admin tudja megtenni. Nekem is van egy zárt olvasói csoportom, ott rögtön jelezték, hogy a PDF-es banda él és virul, ráadásul a könyveimet sem törölték le. Azt hiszem, hogy erre a viselkedésre nincsenek szavak. Felhívod valaki figyelmét arra, hogy visszaél a szerzői jogaiddal, majd az ő reakciója erre az, hogy kitilt a csoportból… Ezzel elvetették a sulykot. Annyira öntelt, pökhendi és a másik semmibe vételét jelző viselkedés, hogy valamit lépnem kellett rá.

3. Hogyan sikerült a csoportot töltetni? Az admin megértő volt?

Írtam az egyik adminnak levelet, hogy mivel nem ment szép szóval az együttműködés, jelentem a csoportot a Facebooknak. Erre ő megijedt gyorsan letörölte a könyveimet, de akkor már elküldtem a bejelentő levelet. A Facebooknak a szerzői jog az egyik legfontosabb. Ők egyébként nem törölnek csoportokat csak úgy, igyekeznek barátságosan kezeltetni a vitás helyzeteket. Először azt kérik, hogy a két fél kíséreljen meg személyesen megállapodni, ezt megpróbáltam, aminek az eredménye a kitiltás volt. Ha a barátságos hangnem sikertelen, a kifogásolt PDF-ek linkjeit lehet bejelenteni, azokat az adminok feje felett átnyúlva törlik a rendszerből. Ám az ominózus csoport adminjai rejtetté tették a közösségüket, esélyem sem volt a kifogásolt fájlok linkjeit kimásolni. A helyzetet leírtam a Facebooknak, a teljesen elzárkózó viselkedés következményeként törölték a csoportot – tehát az arrogáns adminok maguknak intézték el a csoportjuk törlését. Ha együttműködnek, a csoportjuk még ma is állna.
Ha valaki hasonló PDF-es csoport alapítására adja a fejét, számítson a szerzők és a kiadók megkereséseire – hiszen törvényt sért azzal, hogy felületet biztosít a felöltés-letöltésre. Ez büntethető, de nyilván az embernek nem célja másokat meghurcoltatni. Ám, ha egy csoport adminja nem tesz eleget a szerzői jogi követeléseknek, tehát továbbra is törvényt sért, minimum arra számíthat, hogy a csoportját letörli a Facebook – legyen ott bármennyi ember. Illetve az, hogy egy PDF csoport zárt vagy titkos és nem enged be írókat vagy kiadói munkatársakat, semmire nem megoldás. Higgyétek el, egy írónak a lelkiismeretes olvasói jelzik, ha különböző csoportokban feltűnik a könyve – egy titkos csoporthoz pedig meg sem tudom kísérelni a csatlakozást, képtelen vagyok tehát barátságos hangnemben intézni a kérdést, jobb híján azonnal jelentenem kell. Az én példám legyen precedens értékű: az együttműködéstől elzárkózó, zárt és titkos csoportokat szinte rögtön törli a Facebook.

4. Mi a tapasztalatod a többi magyar szerzővel? Mennyire foglalkoznak a kérdéssel?

Sokan arra várnak, hogy a kiadójuk cselekedjen helyettük, de erre szerintem ma még egyetlen kiadónál sincsen emberi erőforrás. Az egyik nagyobb kiadó vezetője ott van a legtöbb PDF-es csoportban, tele van a könyveivel az internet, mégsem mer szót emelni. Gondolom fél a reakcióktól. Ez rendben is lenne, ha csak az ő zsebéből vennék ki a pénzt, de ezáltal a szerzői is hagyja megkárosítani. Őszintén szólva szívből sajnálom a szerzőit. Így, hát az írónak saját magának – vagy az ügyvédjének – kell kiállnia az igazáért, akkor is, ha több fröcsögő kommentet kapnak válaszul. Ez ezzel jár, értem én, hogy a legtöbb szerző szelídebb alkat nálam, de a konfliktuskerüléssel semmi nem oldódik meg. Sajnos sok író nincsen tisztában a jogaival, illetve azok érvényesítésével. Bízom abban, hogy a fentebb leírt esettanulmány segít abban, hogy minél kevesebb hazai írót károsítsanak meg az illegális letöltésekkel. Hiszen egyszerű a képlet: vagy az admin töröl vagy a Facebook.

5. Szerinted hogyan lehetne lehetne megakadályozni, hogy ne legyen még több PDF csoport? Vagy, hogy egyáltalán ne legyen,esetleg, hogy csökkenjen a számuk?

Azt hiszem, az adminoknak szembesülniük kell azzal, hogy amit tesznek, törvénybe ütköző. Az illegális letöltőknek pedig magukba kellene szállniuk, mielőtt megrövidítik a kedvenc szerzőjüket. Mivel egyik sem elvárható, a kiadóknak és szerzőknek kellene összefogniuk, esetleg egy jogvédő képviseletet kell alapítani. Ne legyenek illúzióink, sajnos nem hiszem, hogy ez a közeljövőben megtörténik, nem marad más, mint az egyéni érdekképviselet.
Mindezek mellett arról is szót kell ejteni, hogy míg a papírkönyv ÁFA tartalmat 5%, addig az e-könyvé 27%. Sokan háborognak azon, hogy a legálisan elérhető e-könyvek drágák – hát ez főleg az adó miatt van, ezen sem a szidott kiadók, sem pedig az szerzők nem tudnak csökkenteni.
Én egyébként kifejezetten szeretek e-könyv olvasót használni, amióta megvan a Kindle-öm nem is nagyon olvastam papírkönyvet. Nincs is fétisem a papír iránt, nem arra ösztönzöm az embereket, hogy papírkönyvet vásároljanak – hanem arra, hogy kulturáltan fogyasszanak elektronikus
tartalmakat.


Köszönöm,hogy elolvastátok!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Elle Kennedy:The Deal [Értékelés]

Sziasztok! A mai napon Elle Kennedy:The Deal című könyvéről olvashatjátok a véleményemet! Fülszöveg: A lány egyezséget köt a fősuli rosszfiújával… Hannah Wells végre talált valakit, aki megdobogtatja a szívét. Bár az élet más területein magabiztosan mozog, a szex és a csábítás nem éppen erős oldala. Ha fel akarja hívni magára a kiszemelt srác figyelmét, ki kell lépnie a komfortzónájából, és elérni, hogy észrevegyék …még ha ezért korrepetálnia kell is a hokicsapat idegesítő, gyerekes és beképzelt kapitányát egy álrandiért cserébe. …ami jobban sül el, mint remélte. Garrett Graham egyetlen álma, hogy a diploma után profi hokijátékos legyen, de a zuhanó tanulmányi eredménye miatt mindent elveszíthet, amiért eddig olyan keményen dolgozott. Ha a csapatban maradás ára, hogy segít egy cinikus csajnak féltékennyé tenni egy srácot, hát legyen. De amikor egy váratlan csók életük legvadabb szexébe torkollik, Garrett hirtelen ráébred, hogy a szerep, amit játszik, nem neki való. Most már

Pharma Hyaluron Volumennövelő ajakápoló - Rosé

Sziasztok! Bizonyára sokan láthattátok az Instagram oldalamon,hogy érkezett a Naturproduktól múlt héten egy különleges ajakápoló. Erről olvashatjátok most a beszámolómat. Az ajakápoló 2 színben kapható, Rose illetve Marsalában. Én a Rosét választottam,hozzám az a szín közelebb áll. Sosem volt még hasonló ajakápolóm,így kíváncsian vártam,hogy mi lesz az eredménye,vagy egyáltalán lesz-e,de szerencsére az utóbbi történt. Naponta 2-szer ajánlott/érdemes felvinni az ajkakra kézzel vagy a szivacsos aplikátor segítségével,de az utóbbi egyszerűbb és praktikusabb. Az ajakápoló feje szivacsos aplikátor,így könnyen fel lehet vinni,a kívánt területre. Használatkor én éreztem egy kissé bizsergető,mentolos hatást,de abszolút nem volt kellemetlen.A kiszerelése nem nagy,mindössze 7 ml, ezért is leszek kíváncsi,hogy mennyi ideig tart majd ki. Az ajakápoló hiarulonsavat tartalmaz,ami még teltebbé varázsolja az ajkakat,ezenkívűl sokkal puhább volt használat után az ajkam.Rúzs helyett szájfényként